Först och främst vill jag säga några ord om ordet ”effektivitet” – att arbeta effektivt tillsammans. Ibland stöter jag på personer som inte gillar ordet effektivtitet – de jämställer det med ”mer att göra”, mer stress, högre krav, att arbeta snabbare etc. Jag har en annan tolkning…
Att arbeta effektivt tillsammans innebär att vi har en tydlig och genomarbetad värdegrund så att vi vet hur vi skall förhålla oss i olika situationer som kan dyka upp. En värdegrund tjänar som en ledstjärna när vi skall fatta beslut.
Effektivitet innebär också att vi har tydliga mål, har klargjort våra förväntningar på uppdraget och på varandra, satt våra riktlinjer för hur jobbet skall göras, klargjort våra respektive roller samt arbetar på att lära känna varandra så pass bra att vi kan känna tillit till varandra i arbetet. Här handlar det om att kommunicera på ett tydligt och bra sätt, ge och be om feedback, berätta om mina egna behov och önskemål för att jag skall kunna bidra på ett bra sätt etc. Man kan också kalla det för att skapa öppenhet – att bygga vår gemensamma arena.
Hur arbetar ni med frågan idag? Vi på Nordmark Utveckling erbjuder enkla verktyg för att arbeta med dessa delar – vi är gärna ert bollplank och stöd!